# 3 jakso: Vilma Luoma-aho – olen summa kaikkea sitä minkä keskellä ja kenen kanssa olen elänyt

Tässä jaksossa pääsin keskustelemaan Vilma Luoma-aho kanssa. Vilma on viestinnän johtamisen professori Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Vilman kanssa puhumme itsenäisyyspäivän tunnelmissa suomalaisuudesta ja Suomi-brändistä. Hän selventää mitä sosiaalinen pääoma tarkoittaa, minkälaista elämää meidän tulisi elää osana vaahtoyhteiskuntaa ja mikä on Whuffie ja missä sitä tarvitaan. Keskustelemme myös uran ja vanhemmuuden yhdistämisestä, matkustamisesta meditatiivisena vastapainona junnaavalle arjelle sekä kuivaneulagrafiikasta.

Tässä sinulle meidän juttutuokio Vilman kanssa… ole hyvä.

Kuuntele jakso käyttäen sovellusta (klikkaa kuvaketta):

Intron musiikki: Kasimir Kantonen
Promokuvat: Nana ja Juhana Simelius

Jakson muistiinpanot (varoitus: sisältää juonipaljastuksia):

  • Ihan aluksi Vilma kertoo pitävänsä hyvistä kysymyksistä ja hänen mukaansa ”hyvä kysymys on sellainen, joka saa ihmisen oppimaan itsestään jotain uutta”
  • Keskustelemme Suomi 100 –juhlavuoden inspiroimana suomalaisuudesta ja sen merkityksestä
  • Vilman mukaan suomalaisuudessa korostuu sitkeys ja periksi antamattomuus
  • Suomi-brändin näkökulmasta Suomelle ominaispiirteistä on, että kaikki toimii
  • Jos Vilma saisi brändätä suomalaisuuden, niin hän korostaisi sitä, että Suomessa luonto ja sen puhtaus ovat ainutlaatuista ja yhteiskunnan toimivuus on helppo huomata, kun tulee muualta
  • Yksitoistavuotiaana Vilma oli sanonut isälleen, että hän haluaa isona tohtoriksi, koska ”tohtorit saavat respectiä”
  • ”Me jollain tasolla ajaudumme uraan, joka vastaa meidän lapsuuden kokemuksiin”
  • Ulkomailla kasvaneena lapsena Vilman mukaan ulkopuolisuuden tunne on ollut yhtenä syynä siihen, että hän on päätynyt opiskelemaan yhteisöviestintää
  • ”Minä olen summa kaikkea sitä minkä keskellä ja kenen kanssa olen elänyt”
  • Vilma vietti lapsuudestaan kolme vuotta (peruskoulun luokat 5-7) Wienissä, Itävallassa ja sieltä hänelle on jäänyt perinteeksi, että hän ei pelkää ihmisiä eikä uusia tilanteita
  • Tieteen päivät Helsingin yliopistossa vuonna 1997 saivat Vilman kiinnostumaan yliopisto-opiskelusta, kun tieteellinen keskustelu kiehtoi häntä
  • Lopulta Vilma päätyi hakemaan useaan yliopistoon ja lähes kaikki näistä ovista aukesivat. Hänelle suuri valinta oli Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen välillä, mutta lopulta hän halusi päätyä uuteen paikkaan ja uusiin ympyröihin
  • Vilma oli kirjannut nuorena päiväkirjaan, että hän haluaa päätyä ”vaikeaan organisaatioon” töihin
  • Naisella voi olla kaksi kolmesta: ura, perhe ja harrastukset. Tällä hetkellä Vilmalla on ura ja perhe. Aikaisemmin hän on kuitenkin harrastanut mm. kuivaneulagrafiikkaa
  • Matkustaminen on Vilmalle tapa nollata arki
  • Viestinnän johtamisessa ollaan kiinnostuneita siitä mikä mahdollistaa organisaation menestyksen ja tämä tulee kahdesta asiasta: 1. Minkälaisia suhteita kyseisellä organisaatiolla on ja 2. Aineettomat pääomat
  • Cory Doctrow:n kirjassa Down and Out in the Magic Kindom esitellään käsite nimeltä Whuffie
  • Tara Huntin kirjassa The Whuffie Factor esitetään, että Whuffie on tulevaisuuden valuutta, joka kertoo siitä miten olemme onnistuneet tähän mennessä ihmissuhteissamme. Whuffie muodostuu kolmesta asiasta: 1. Niceness 2. Noteworthy ja 3. Network
  • Vilman mukaan Whuffie on tulevaisuuden valuttaa niin yksilöillä kuin organisaatioillakin ja tämä korostuu nykyisen reaaliaikaisen median aikana
  • Paras tapa käyttäytyä on kohderyhmäoptimoitua, eli yksinkertaisesti kohdellaan muita kuten haluaisimme itseämme kohdeltavan
  • ”Läpinäkyvyys on uusi objektiivisuus” eli uusi tapa olla objektiivinen on olla mahdollisimman läpinäkyvä ja toimia mahdollisimman avoimesti
  • Yhteistyömuodot ovat entistä todennäköisempi tapa saada oma viesti kuuluviin
  • Yhteensopivuus on tässä erittäin ratkaisevaa: mitkä arvot ovat viestin takana ja mitä yleisö tarvitsee
  • Whuffieta tarvitaan sellaisessa ympäristössä, jossa tietoa on liikaa
  • Vilma esittelee uutena käsitteenä meille vaahtoyhteiskunnan konseptin ja sen miten meidän kannattaisi ”rikkoa omia kupliamme”
  • ”On paremmassa tilanteessa tulevaisuuden huomioyhteiskunnassa jos pystyy altistamaan itsensä eri kuplien ajattelulle”
  • Erilaiset sosiaaliset pääomat: 1. Sitova (bonding) sosiaalinen pääoma sitoo meidät yhteen lähipiirimme kanssa. Tässä korostuu yhteisöllisyys, mutta syntyy hyvin vähän uusia ideoita ja 2. Silloittava (bridging) sosiaalinen pääoma rakentaa siltoja ja rikkoo ”kuplia”. Sosiaalinen pääoma on pääsy tiettyihin asioihin sosiaalisten suhteiden kautta.
  • Jos Vilmalla ei olisi rajoittavia tekijöitä, niin hän menisi ajassa taaksepäin elämän merkittäviin hetkiin ja korjaisi virheitä
  • Presidentin uudenvuodenpuheessa Vilman keskeinen viesti olisi toivo. Hänen mielestään suomalaiset eivät hehkuta itseään tarpeeksi
  • Vilmalle auton ajaminen toimii metaforana oman kohtalon ohjaamisesta ja eteenpäin menemisestä. Hänelle matkustaminen on lähes meditatiivista vastapainoa tieteen tekemisen junnaavalle ympäristölle.
  • Vilman kirjasuositus on Martin Lindströmin ”Small DATA: The Tiny Clues that Uncover Huge Trends”
  • Vilman pahe ovat muotilehdet. Hän myös nauttii make over –sarjoista, jotka tuovat vastapainoa työelämän monimutkaisuudelle

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: